۰
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۸

تاثیر بانکداری الکترونیکی بر اقتصاد کشور

احمد مجتهد
احمد مجتهد: بانکداری قلب تپنده هر اقتصاد و جاری‌کننده خون در رگ‌های اقتصاد جامعه است. در یک جمله می‌توان گفت امروزه صنعت بانکداری دامنه وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی را شامل می‌شود و بدون آن و بدون تحول و دگرگونی در این صنعت، بزرگ‌ترین بخش محرک اقتصادی جامعه فلج می‌شود. در حال حاضر سیستم‌های مبتنی بر بانکداری الکترونیکی با پیشرفت‌های فراوان خود به رکن اصلی و اساسی سیستم مالی و اقتصادی در کشورها تبدیل شده است. جوامع مختلف با افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش، استفاده‌های فراوانی از آن برده‌اند و همچنان می‌کوشند خدمات خود را در این حوزه افزایش دهند.

در عصر حاضر بانک‌ها دستخوش تغییراتی هستند که پیشتر در تاریخ خود تجربه نکرده بودند. این تغییرات هم بر ساختار صنعت و هم ماهیت رقابت تاثیر شگرف داشته است. جای تعجب نیست که در این محیط پرتلاطم با تغییرات شتابنده، موسسات مالی مجبور شده‌اند شیوه واکنش خود را نسبت به بازار تغییر دهند، به طوری که به جای دیدی کوتاه‌مدت، دیدی بلند‌مدت را در پیش بگیرند.

توجه روزافزون بانک‌ها در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه با ارائه خدمات بانکی از طریق ابزارهای الکترونیکی با هدف تسهیل فرآیند خدمات‌رسانی به مردم و کاهش هزینه‌های بانکداری رقابت فشرده‌ای را در صنعت بانکداری الکترونیکی به وجود آورده و اکثر بانک‌ها را به بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی وادار کرده است. با توسعه سامانه‌های الکترونیکی مانند اینترنت موسسات مالی و بانک‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. شبکه جهانی وب به طور اساسی انتظارات مشتریان را در مورد سرعت، دقت، قیمت و خدمات تغییر داده است. فاصله جغرافیایی معنای خود را از دست داده است و در دسترس بودن، سهولت و سرعت توزیع خدمات سبب ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان‌ها، از جمله بانک‌ها می‌شود. برای رقابت در این محیط پیچیده کسب و کارها مجبورند جدیدترین و جذاب‌ترین خدماتی را که مشتریان خواستار آن هستند، قرار دهند. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به نقش بانک‌ها در اقتصاد، بی‌شک مزایای حاصله از توسعه بانکداری الکترونیکی در جامعه نقش بسزایی در تحقق اهداف اقتصاد هر کشور ایفاد خواهد کرد.

در این تحقیق پس از مروری کوتاه بر تاریخچه بانکداری الکترونیکی در جهان و ایران به نقش بانکداری الکترونیکی در زمینه‌های صادرات کالا و خدمات، نظام مالیاتی و شفافیت اقتصادی و امکان نظارت مناسب به عنوان عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد کشور پرداخته خواهد شد.

*نایب‌رئیس هیات‌مدیره بانک سامان

منبع: ماهنامه پیوست
https://akhbarbank.com/vdcc4pq1.2bq018laa2.html
تازه ترین اخبار