۰
چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۲

بررسی مسائل جهانی بانکداری شرکتی

در عصر مقررات سخت گیرانه ، فرصتهای رشد به شدت محدود شده است . بدین ترتیب بانکها همواره به دنبال راهکارهایی هستند که بتواند پرتفویشان را سودآور نگاه دارد . یکی از این راهکارهای موثر در شرایط حاضر ، بانکداری تراکنشی - معاملاتی (transaction banking) است . بانکداری تراکنشی – معاملاتی به صورت کلی به معنی انتقال ایمن و کارآمد پول نقد و اوراق بهادر در سیستم های مالی است . بانکداری معاملاتی شامل خدمات مدیریت نقدینگی و تسهیل معاملات مالی تجاری و فرایند پردازش ایمن اوراق بهادار ، پرداختها و .... است . این شیوه بانکداری برای مدیریت دارایی های جاری شرکتها کاربرد دارد و می توان از آن به عنوان یکی از کارکردهای خزانه داری یاد کرد . 

بررسی های نشان می دهد ساختارهای بانکی از تمرکز بر بازار سرمایه و سرمایه گذاریهای بانکی به سوی بانکداری تراکنشی–معاملاتی تغییر جهت داده است . این تغییرات نشان دهنده چشم انداز مثبت ، رشد و نقش آفرینی بانکداری تراکنشی–معاملاتی در روند تکاملی بانکداری شرکتی است . در چنین شرایطی است که بانکداری تراکنشی–معالاتی به یک موتور واقعی رشد تبدیل شده و اندازه آن از بازار سرمایه بزرگتر گردیده است . 

مقررات بانکداری از جمله بازل ۳ در حال افزایش هزینه موسسات مالی است و تاکید شدید آن بر رعایت نسبت کفایت سرمایه ، سبب شده تا بانک‌ها رغبت زیادی به افزایش ناگهانی دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند تسهیلات نداشته باشند. لذا اخذ کارمزد از راه‌های گوناگون با لحاظ کردن انواع ریسک، مورد توجه آنها قرار گرفته است .لذا در چنین فضایی بانکها به سوی ارایه خدمات متنوع روی آورده اند . 

در فضای کنونی بانکها بیش از پیش نیازمند بازآفرینی خدمات قابل ارایه خود به شرکتها هستند و لازم است تا به جای تمرکز بیش از اندازه بر تجزیه و تحلیل های اعتباری بر نیازهای واقعی مشتریان متمرکز شوند . تغییر از مدل های سنتی به سوی رویکرد فروش متقاطع محصولات بانکی - مالی با حضور و مشارکت فعال مشتری توسط صاحبنظران پیشنهاد شده است . رویکرد نوینی که به ارایه راه حل های منعطف حول محور نیازهای مشتریان شکل می دهد. 

تغییرات و قوانین جدید این پیام را برای بانکها دارد که باید به دقت استراتژیهای کسب و کار ، چگونگی ارایه خدمات و افرادی را که با آنها تعامل دارند را انتخاب کنند . لذا با وجود محدودیتهای ایجاد شده توسط قوانین سختگیرانه ، هنوز فرصتهای رشد بسیاری از بانکها وجود دارد که یکی از آنها بانکداری تراکنشی – مبادلاتی است . 

احسان باقری
کارشناس ارشد بازاریابی خدمات بانکی
برگرفته از سایت www.bankingtech.com
https://akhbarbank.com/vdcizpar.t1a532bcct.html
تازه ترین اخبار