رهبران بانکداری شرکتی در اروپا

احسان باقری

2 مرداد 1392 ساعت 13:11


مطالعات موسسه تحقیقاتی ASSOCIATES GREENWICH در سال ۲۰۱۳ در خصوص برترین بانکهای اروپا در بخش بانکداری شرکتی نشان می دهند ، بانکهای (Deutsche Bank )و بی ان پی پاریباس (BNP Paribas ) بانک برترین بانکهای اروپای در بخش بانکداری شرکتی هستند . برخی بر این باورند که حتی رهبری دویچه بانک (Deutsche Bank ) در بانکداری اروپا برگرفته از توانمندی و ظرفیتهای این بانک در بخش بانکداری شرکتی است . 

این تحقیقات نشان می دهد ۵۰ تا ۵۵ درصد از شرکتهای بزرگ اروپایی از خدمات بانکداری شرکتی بانکهای دویچه (Deutsche Bank )و بی ان پی پاریباس (BNP Paribas ) استفاده می کنند . این دو بانک ضمن رقابت با هم برای کسب مقام اول در بازار اروپا با دیگر رقبایی چون بانکهای RBS و HSBC با ضریب نفوذی معادل ۴۶ درصد و CITI Bank با ضریب نفوذ ۴۱ درصد در حال رقابت اند . 

مطالعات نشان می دهد ، بانکهای تراز اول پایه های قدرت خود را در کشورهای اصلی خود(مادر) بنا کرده اند . با این حال این بانکها موفقیت خود را در دیگر کشورها و در رقابت با دیگر رقبا نیز جستجو می کنند . به عنوان مثال بی ان پی پاریباس (BNP Paribas ) با ورود به بازار ایتالیا خود را به عنوان سومین بانک شرکتی در این کشور مطرح ساخته است . این بانک در اسپانیا نیز رتبه سوم را داراست . یا به عنوان مثال دیگر بانک دویچه (Deutsche Bank ) در سوئیس پس از کردیت سوییس و UBS دارای بالاترین ضریب نفوذ است . 

موفقیت بانکهای "دویچه بانک " و "بی ان پی پاریباس" در بازارهای خارج از کشور خود ، به دلیل آن است که آنها می توانند مشتریان محلی خود را در خصوص مسائل اصلی و مبتلابه بانکی شان و مدیریت نقدینگی حمایت کنند . تحقیقات نشان می دهد به دلیل تغییر شرایط و قوانین حاکم در اروپا ، شرکتهای بزرگ تعداد بانکهای خود را کاهش داده اند . این در حالی است که در جریان بحران اقتصادی به دلیل نیاز به اعتبار و ریسک بانکها ، این شرکتها برای دسترسی به اعتبار و خدمات مناسب ، تعداد بانکهای خود را به شدت افزایش داده بودند . 

گروه مشاوران ASSOCIATES GREENWICH همچنین به شرکتها هشدار داده اند در انتخاب بانکهای خود دقت لازم را به عمل آورند . چرا که اگرچه وضعیت اعتبار دهی بانکها بهتر شده است ، اما تغییرات ساختاری بانکها بر اساس الزامات بال ۳ ( به خصوص در مورد گرفتن ذخایر ) ، وضعیت و توان بانکها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است . 

این گزارش همچنین می افزاید ، شرکتهای اروپایی در طول چند سال گذشته شیوه های تامین مالی خود را تغییر داده اند . آنها به استفاده کنندگان بزرگ اوراق قرضه تبدیل شده اند . اخلال در قدرت اعتبار دهی بانکها در جریان بحران اقتصادی و کاهش نرخ بهره دلیل این رکورد شکنی شرکتهای اروپایی در تامین مالی از طریق اوراق قرضه است .

ترجمه و تلخیص : احسان باقری
کارشناس ارشد بازاریابی خدمات بانکی
Ehsanbagheri۲@gmail.com


کد مطلب: 15790

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/article/15790/رهبران-بانکداری-شرکتی-اروپا

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com